Deutscher Bildungsserver Logo Logo: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung

Alphabetisierung in der Erwachsenenbildung

DBS-Redaktionsseite >> Alphabetisierung weltweit: International Literacy Day 2016 - 50 Jahre Literacy Day

Länderübergreifend

  Literacy programmes for adults: what can we expect?    

http://dx.doi.org/10.1007/s11159-008-9103-2

[This contribution] provides some general personal reflections on the challenges facing adult literacy programmes by someone who has worked for more than 30 years in the field and now lives and works in Mozambique. Her observations on such issues as the gender question, literacy and poverty, and the various agendas behind literacy programmes make interesting reading, and her [...]

  Towards information literacy indicators. Conceptual framework paper. With a list of potential international indicators for information supply, access and supporting skills by UNESCO Institute for Statistics.   

http://www.uis.unesco.org/Library/Pages/default.aspx?k=Towards%20information%20literacy%20indicators.&s=Document%20Library

This paper provides a conceptual framework for the identification of indicators of information literacy (IL) and proposes a pathway for cost effective and timely development. The paper includes a definition of IL; a model that links information literacy with other adult competencies including Information and Communication Technology (ICT) skills; and a description of IL [...]

  Developing adult literacy. Approaches to planning, implementing, and delivering literacy initiatives. 1. publ.   

http://policy-practice.oxfam.org.uk/publications/developing-adult-literacy-approaches-to-planning-implementing-and-delivering-li-115362

This book is intended to help staff in government or non-government organisations (NGOs) who are charged with developing adult literacy initiatives. There are many things to think about. Programme managers must: identify needs and appropriate ways to offer learning activities in communities; plan for the recruitment and training of adult literacy teachers; develop curriculum [...]

  Literacy in the Information Age. Final Report of the International Adult Literacy Survey

http://www.oecd.org/edu/skills-beyond-school/41529765.pdf

The International Adult Literacy Survey (IALS) was a large-scale co-operative effort by governments, national statistical agencies, research institutions and the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). The IALS data illustrate how literacy skills are distributed, internationally and nationally, what determines the attainment of higher levels of [...] 

  Adult Literacy and Lifeskills Survey (ALL)

http://nces.ed.gov/surveys/all/

Die Website informiert umfassend über die groß angelegte, vergleichende Studie “Adult Literacy and Lifeskills Survey (ALL)´´, die über die vorhergehenden internationalen Untersuchungen hinausreicht. Zusätzlich zur Lesekompetenz, die in der “International Adult Literacy Survey (IALS)´´ untersucht wurde, versucht ALL eine breitere Auswahl von Fähigkeiten in der erwachsenen [...] 

  Alphabetisierung und Grundbildung auf der europäischen Agenda.    

http://www.diezeitschrift.de/12009/Alphabetisierung_Europa_Gespraech.htm

Spanien

  The concept of dialogic learning. Good practices from Spain.   

http://www.die-bonn.de/doks/hussain0901.pdf

In heutigen Gesellschaftsformen wird Literalität als Voraussetzung für die Teilnahme sowohl im beruflichen als auch im privaten Bereich des täglichen Lebens betrachtet. Sie gilt als Menschenrecht, als Instrument der persönlichen Partizipation (empowerment). Auf internationaler Ebene besteht Konsens darüber, dass Literalität über Chancen entscheidet und den Zugang zu den [...]

Schweiz

  Volkswirtschaftliche Kosten der Leseschwäche in der Schweiz. Eine Auswertung der Daten des Adult Literacy & Life Skills Survey (ALL). Schlussbericht. Im Auftrag des Bundesamts für Statistik.   

http://www.lesenschreiben.ch/myUploadData/files/BASS_Volkswirtschaftliche%20Kosten.pdf; http://edudoc.ch/getfile.py?recid=25159

  Illettrismus und neue Technologien. Schriftlernen in der Nachholbildung. Projektbericht.   

http://edudoc.ch/record/37003/files/INT_Projektbericht_web.pdf

  Illettrismus. Massnahmen in der Entwicklung. Bericht zur Tagung vom 23. Oktober 2007 in Bern.   

http://edudoc.ch/getfile.py?recid=26337


AutorIn:
cohen